Medewerkers

het belangrijkste kapitaal van iedere organisatie

Zorgplicht, binden en boeien.


Een werkgever kan een medewerker in verschillende situaties en op verschillende momenten in het leven ondersteunen. Door deze ondersteuning kan in veel gevallen uitval worden voorkomen en zal de loyaliteit van de medewerker aan het bedrijf groeien.

Deze ondersteuning kan worden geboden via een coach of een psycholoog. Coachingstrajecten op het gebied van werk gerelateerde vraagstukken liggen het meest voor de hand. Er zijn ook andere uitdagingen waar de medewerker mee te maken kan krijgen, zoals het verlies van een dierbare, rouw, scheiding, relatieproblemen, ziekte, mantelzorgstress. enz. In die gevallen is de inzet van een psycholoog de beste keus. Door de lange wachttijden is deze zorg niet altijd direct bereikbaar. ConJa biedt deze zorg aan en wijst waar nodig door. Tijdens de wachttijd zal de medewerker niet uit het oog verloren worden, waardoor het traject spoediger zal verlopen.

Binden en boeien

Medewerkers binden en boeien is van belang om ze te behouden. Iedereen is anders, waardoor een persoonlijke aanpak van belang is.


Loopbaancoaching kan worden ingezet als de medewerker met de volgende vragen rond loopt:

  • Wie ben ik, wat wil ik, wat kan ik?
  • Hoe vind ik weer plezier in mijn werk?
  • Waar sta ik nu en waar wil ik naartoe in mijn carrière?
  • Hoe kan ik werk en privé beter op elkaar afstemmen?
  • Welke mogelijkheden zijn er om me te ontwikkelen binnen het bedrijf?
  • Welke ontwikkelingsmogelijkheden zijn er voor mij?
  • Hoe ontwikkel ik mijn leiderschap skills?





Neem contact op

Mental coaching

Als een medewerker niet naar behoren functioneert, wordt er al snel gedacht aan een verbetertraject. Dit heeft vaak een negatieve impact. Inzetten op mental coaching kan hierbij duidelijke positieve effecten op de werkvloer opleveren door te werken aan:

  • Zelfvertrouwen en assertiviteit vergroten;
  • Communicatie met collega's en klanten verbeteren;
  • Grenzen leren aangeven;
  • Stress leren verminderen;
  • Beter voor zichzelf leren zorgen;
  • Energieleveranciers  herkennen en inzetten;
  • Rustmomenten tijdens het werk herkennen en inzetten.


Neem contact op

Stress en burnout

Een medewerker die met een burn-out thuis komt te zitten, is gemiddeld 9 maanden uit de running. Stress en burn-out klachten behandelen neemt vaak veel tijd in beslag. Niemand wil uitvallen, dus is het zaak om snel hulp te bieden. Onderwerpen die behandeld kunnen worden zijn o.a.:


  • Werk mee naar huis nemen;
  • Krampachtig perfectionisme;
  • Passiviteit als bescherming door overal 'nee' op te zeggen;
  • Zich alles persoonlijk aantrekken;
  • Emotionele overreactie.


Neem contact op

Trauma en Verlies

Heftige gebeurtenissen hebben veel impact op het dagelijks handelen van de medewerker. Soms kan de medewerker zich moeilijk concentreren en er is duidelijk iets aan de hand buiten het werk. Dan kan het zinvol zijn om de medewerker te ondersteunen bij dit proces. Denk aan levensgebeurtenissen als:

  • Verlies van een dierbare,
  • Scheiding, 
  • Heftige thuissituatie,
  • Ziekte,
  • Relatieproblemen,
  • Mantelzorgstress.


ConJa heeft zich gespecialiseerd in behandeling van traumatische ervaringen en biedt indien van toepassing EMDR aan.


Neem contact op

Teamworkshop Laban

De fysieke aanwezigheid heeft effect op de mentale aanwezigheid. Het is niet voor niets dat we spreken over 'lekker in je vel zitten'. Pijn in de schouders, buikkrampen, migraine, ontzettend moe, depressief, allemaal seintjes afgegeven door het lichaam, dat probeert te waarschuwen. Hierdoor ontstaat er meer verzuim op de werkvloer. De klachten binnen teams bestaan o.a. uit:


  • Ik kom niet uit de verf
  • Ik word niet gezien
  • Ik ben altijd maar dienstbaar
  • Het lijkt alsof ik mensen afstoot
  • De samenwerking verloopt stroef
  • We halen niet alles uit ons team
  • Ik voel me vaak teveel aanwezig


Laban is een methode om de non-verbale aanwezigheid te leren inzetten zoals een ieder dat wil. Men wordt zich bewust van het gebruik van de eigen ruimte en wat dit betekent in relatie tot de ruimte van de ander. Dit levert rust, inzicht en herkenning op, met een vermindering van het verzuimpercentage.

Ook zeer geschikt als teamdag! Meer lezen over Laban? Klik dan hier.


Diverse communicatietrainingen

Naast deze teamworkshop verzorgt ConJa diverse communicatietrainingen op het gebied van o.a.


  • motiverende gespreksvoering,
  • de-escalerende gesprekstechnieken,
  • feedback geven en ontvangen,
  • slechtnieuwsgesprekken voeren,
  • veiligheidstrainingen.
Neem contact op

De-escalerend werken

Een veilige en respectvolle werk- en leeromgeving begint bij tijdige signalering en effectieve de-escalatie.

ConJa ondersteunt zorgprofessionals met praktische instrumenten, deskundige begeleiding en klantgerichte methodieken om onveilige situaties en escalerend gedrag te voorkomen en adequaat aan te pakken. Dit geldt bij grensoverschrijdend of onbegrepen gedrag, conflictsituaties en agressie.


De trainingen en ontwikkeltrajecten zijn gericht op het vergroten van bewustwording rondom eigen houding en communicatie, en op het (h)erkennen van verschillende vormen van agressie. Daarbij staat een respectvolle en professionele verbinding tussen cliënt, zorgverlener en organisatie centraal.


Je ontwikkelt kennis en vaardigheden in het professioneel omgaan met spanningsvolle en escalerende situaties, met behulp van onder andere:

  • Het Crisisontwikkelingsmodel (COM): Inzicht in het verloop van spanningsopbouw en het adequaat inzetten van interventies.
  • Vroegsignalering: Het tijdig herkennen van signalen die kunnen wijzen op escalerend gedrag.
  • De-escalerende vaardigheden: Methodisch handelen om spanningen te verminderen en veiligheid te waarborgen.
  • Zelfregulatie: Het herkennen en reguleren van eigen spanning in complexe situaties.
  • Het SAPREA-model: Een gestructureerde aanpak voor Signaleren, Analyseren, Plannen, Reageren, Evalueren en Afwikkelen van situaties.
  • Handelingsalternatieven: Het vergroten van handelingsrepertoire om professioneel en effectief te kunnen reageren.
Neem contact op

Geïnteresseerd? We helpen graag!

Laat ons weten wat we voor u kunnen betekenen!

Een afspraak boeken